nasvet strokovnjaka
Naspan dojenček in zadovoljni starši

Kvaliteten spanec pomembno vpliva na intelektualni, čustveni, fizični in vedenjski razvoj dojenčka. Kljub temu, da dojenčki potrebujejo veliko počitka, pogosto težje zaspijo. Uspavanje otrok je pogosto naporno in starši se premnogokrat znajdejo v dilemi.

Kako vaš otrok zaspi in kako lahko starši spodbujamo spanec

Obstaja veliko različnih metod in prepričanj o učinkovitih in priporočljivih načinih, kako uspavati dojenčka. Starši pogosto poskusijo vse: od vožnje z avtomobilom, neskončnega prepevanja uspavank do popolne utrujenosti, ko otroka povsem zaspanega položijo v zakonsko posteljo. Nekatere izmed teh metod uspavanja otroka z vidika varnega spanca niso primerne. Priporočljivo je, da otroci do dopolnjenega prvega leta spijo v spalnici s starši, vendar naj s starši ne delijo postelje. Za dojenčke je priporočljivo, da spijo na svojem ležiču, v neposredni bližini starša.

Otrok naj pred spanjem čuti vašo prisotnost. Ko ga polagate v posteljico, stojte zraven nje, ga ljubkujte in mu nežno in mirno prigovarjajte. Otrok se naj ne počuti zapuščenega. Če ste se odločili, da boste otroka privadili na samostojno spanje v posteljici tako, da ga boste pustili da se privadi biti sam, ga pojdite vsakih nekaj minut pogledati, da bo vedel, da ste v bližini in mu pomirjujoče in mirno prigovarjajte. Pomirite ga lahko tako, da v sobi ali blizu posteljice pustite prižgano nežno nočno lučko. Če vaš otrok že zaspi sam, je to zelo dober pokazatelj in lahko začnete z uvajanjem večerne rutine, ki bo pripomogla k še lažjemu večernemu urejanju in uspavanju. Prižgete lahko pomirjujočo glasbo ali ustvarite pomirjujoči učinek s pritajeno svetlobo, ki spodbuja spanje in sanje.

Čas za spanje naj bo povezan z igrivo rutino: otrok naj igračam reče lahko noč. Vedno se poslužujte enakih opravil: skrb za osebno higieno, umivanje zob, oblačenje pižame itd. Sprostite otroka z masažo, napovejte čas za spanje z branjem pravljice za lahko noč ali s prepevanjem uspavank. Igrača za crkljanje, ki daje otroku občutek, da so starši ob njem, mu zagotavlja občutek varnosti in igra pomembno vlogo pri uspavanju.

Tesno pri starših, a v svoji postelji

Prenosne posteljice in obposteljne otroške posteljice so izredno priročne. Omogočajo, da jo namestite tik ob svojo posteljo in da otroka dojite brez nepotrebnega nočnega vstajanja. Če bo otrok čutil vašo bližino, se bo počutil varno, s tem pa bo vaš in otrokov spanec bolj miren in trden.

Spanje se z odraščanjem spreminja

Dojenčki od rojstva do 6. meseca starosti - Novorojenčki večino dneva prespijo. Večina otrok spalni ritem osvoji kmalu po rojstvu. V prvih treh mesecih je spanje čez dan zelo pogosto. Pravzaprav gre za izmenjavo aktivnosti nege, hranjenja in spanja. Priporočamo vam, da dojenčka pred spanjem najprej previjete in šele nato nahranite. Preden ga položite k počitku poskrbite, da podre kupček, saj bo tako spanec potekal nemoteno. Številni pediatri priporočajo nekoliko dvignjen zgornji del dojenčkovega telesa, kar omogoča blazina za podporo pri spanju, saj tak položaj daje večjo podporo dihanju in prebavi. Uporaba tega položaja se priporoča tudi v primerih kadar dojenček izbljuva hrano, pri vnetju ušes, pri prehladih in pri vnetju dihalnih poti. V prvih mesecih se med drugim priporoča tudi spanje na boku, ki naj bo izmenično, enkrat na levem, drugič na desnem boku. Spanje na boku je pomembno, ko dojenček veliko poliva ali ima težave s podiranjem kupčka. Za vzdrževanje položaja na boku vam bo v veliko pomoč oporna blazina, ki preprečuje prevračanje med spanjem in vzdržuje pravilen bočni položaj.

Dojenčki med 6. in 9. mesecem starosti - Od šestega meseca naprej bi se moral otrokov spalni ritem bolj ali manj normalizirati. To pomeni bolj ali manj prespano noč in dva dnevna počitka (en dopoldanski in en popoldanski).

  • Do šestega meseca starosti dojenčki spijo običajno tri do tiri krat na dan. Po šestem mesecu, morda mesec prej ali kasneje, bo vaš dojenček spal le še dva ali tri krat na dan. Pri tej starosti bo že precej aktiven in radoveden, zaradi česar bo še potreboval dnevni počitek, a vedno manj.
  • Pri devetih mesecih bo vaš dojenček spal le še dva krat na dan, enkrat dopoldan in enkrat popoldan. Prostor v katerem dojenček spi ima velik vpliv na kakovost spanca. Pomembno je, da je prostor dobro prezračen in temperatura v njem med 18°C in 20°C. To je idealna starost za vzpostavitev večerne spalne rutine. S tem boste otroku pomagali osvojiti normalen spalni ritem. Večerna spalna rutina naj vključuje udobno okolje, pomirjajoče melodije in uspavanke ter nežno svetlobo.

Malčki med 12. in 18. mesecem starosti - Pri približno enem letu lahko večerno spalno rutino nadgradite z branjem zgodbic in z igračo, ki bo otroku delala družbo v postelji in mu bo pomagala mirno zaspati.

Otroci, starejši od 18. mesecev - Otrokom se z odraščanjem potreba po dnevnem počitku manjša, zato opustijo dopoldanski počitek in jim zadostujeta samo še nočno spanje in popoldanski počitek, ki ga mnogi otroci potrebujejo vse tja do osnovne šole.

V obdobju rasti jim pomagajte

Znanstvene raziskave kažejo, da kvaliteten spanec otroku zagotavlja dovolj energije, ki jo potrebuje za šolske obveznosti, za popoldanske treninge in ostale aktivnosti, ki jih ima čez dan. Mlašji otroci, ki ne spijo dobro, so pogosto utrujeni in razdražljivi, od tega le peščica otrok v starostni skupini od 1 do 3 let zaspi v svoji postelji; večina jih zaspi na kavču ali v zakonski postelji. Velik del otrok večji del noči prespi v postelji s starši, preostali pa sredi noči menjajo posteljo; zaspijo v eni in se zbudijo v drugi.

Vašim otrokom boste zelo pomagali, če jim boste že zelo zgodaj predstavili družinsko večerno rutino; vse od zgodnjih večernih ur do uspavanja, ki jih bo pripravila na spanje. Nadaljujte z branjem in odkrili boste veliko uporabnih in koristnih namigov.

Mnenje strokovnjaka

Dr. Rossana Candon, ANPE pedagog. v zvezi s spancem naših najmlajših svetuje naslednje.

Izogibajte se:

  • Uspavanja s pomočjo stekleničke. Raziskave kažejo, da bi naj tovrstne navade vodile h krajšemu spancu in razvoju zobne gnilobe.
  • Igranja živahnih iger ali pretiranega vznemirjanja otrok. Pred spanjem otrok naj ne koristi mobilnega telefona, tabličnega računalnika, video igric in ostalih elektronskih naprav. pozne ure za spanje, saj otrok ne bo imel na voljo dovolj spanca.

Poskusite:

  • Ostati mirni. Včasih smo starši tako napeti, da svojo vznemirjenost prenašamo na dojenčka, ki zaradi tega težje zaspi.
  • Ustvariti prijetno in nežno atmosfero s pomočjo svetilke, projektorja ali nočne lučke. Pomembno je, da je otrokova spalnica tiha in pol temna. Zapeti uspavanko ali prižgite nežno glasbo, ki bo otroka pomirila. Kmalu po rojstvu ustvariti rutino, ki bo otroku pomagala, da se bo zaradi predvidljivih in ponavljajočih se dejanj počutil varno in sigurno ter bo imel situacijo pod nadzorom.