Govorno-jezikovni razvoj pri otrocih

Kot bodoča mamica sem se že v nosečnosti zelo veselila skupnih trenutkov z otrokom; igre, pogovorov o vsakodnevnih rečeh, pripovedovanja pravljic in kot velika ljubiteljica knjig tudi branja z otrokom. Komaj sem čakala trenutek, ko mi bo moj otrok prvič rekel mama, ko bo pričel govoriti prve besede, mi pripovedoval, se z menoj pogovarjal …

Strokovni viri pravijo, da je otrokov govorni razvoj najbolj intenziven v predšolskem obdobju, začne pa se že v nosečnosti in nadaljuje ob rojstvu, ko otrok z nami komunicira v obliki joka. Tudi jaz sem kot mnoge mamice kaj kmalu ugotovila, da obstaja več vrst joka – točno sem vedela, kdaj moj mali sonček joče, ker je lačen in kdaj potrebuje le tolažbo, nežno prigovarjanje ali pa animacijo. Starši  smo  namreč otrokov govorni vzor že od vsega začetka, po mnenju strokovnjakov je ravno mamin glas prvi in najboljši učitelj. Tako sem Lukcu že od rojstva naprej prepevala pesmice, se z njim pogovarjala in igrala. Posnemala sem različne zvoke živali, mu kazala in poimenovala preproste predmete in oponašala govorjenje ter zvoke njegovih igračk. Tudi prvo knjigo je dobil v roke že zelo kmalu, s takšnim navdušenjem jo je listal in si ogledoval podobe v njej, da smo takoj vedeli, da bo ljubitelj knjig. Takrat je bil njegov najljubši kotiček na kavču ali na tleh v udobju igralnega centra in pa seveda v maminem naročju.

Strokovni viri pravijo, da je otrokov govorni razvoj najbolj intenziven v predšolskem obdobju, začne pa se že v nosečnosti in nadaljuje ob rojstvu, ko otrok komunicira v obliki joka.

In kako spodbujamo govorno-jezikovni razvoj pri nas doma, odkar je dojenček postal malček?

  • BRALNI KOTIČEK

Luka je iz majhne štručke  zrastel v malčka, igralni center za dojenčke pa so nadomestili različni kotički, eden izmed njih je tudi bralni kotiček, kjer preživi veliko časa. Ker je naša zbirka knjig že kar obsežna, smo uredili kar dva knjižna kotička: enega v dnevni sobi, da ima več prostora in da smo lahko tam vsi skupaj, tudi takrat, ko recimo mami kuha ali zlaga perilo, drugega pa v njegovi sobici.  Pri opremljanju in dekoraciji je sodeloval tudi sam, ponosno je zlagal knjige na poličke, na tla razgrnil majhno preprogico in nanjo položil dva okrasna pojštrčka, kjer si lahko malo odpočije ali leže gleda knjige iz svoje zbirke.  Najbolj pa se je razveselil mizice Bear z dvema stolčkoma. Ta čudovita lesena mizica s stolčkoma z modnim in prikupnim dizajnom ter v prekrasni beli in natur barvi je nepogrešljiv dodatek za vsako otroško sobo.  Višina mize je ravno pravšnja, da jo lahko otrok uporablja dalj časa, mizica pa je ravno dovolj velika, da lahko otrok na njej ustvarja, bere ali se igra. Stolčki so domiselno dovršenega videza z nasloni v obliki medvedka.  Barvna kombinacija se poda k vsakemu stilu otroške sobice, zato je primerna tako za fantke kot tudi za deklice. Set mizice s stolčkoma predstavlja tisto pikico na i našemu bralnemu kotičku in Luka jo naravnost obožuje. Izbira primerne mizice je izredno pomembna, saj jo lahko otrok uporablja pri različnih aktivnostih, ki spodbujajo njegov razvoj.

Knjižni kotiček lahko opremite tudi s prikupno mizico in stolčkom, ki malčku zagotavlja prostor za branje in ustvarjanje. 
Knjižni kotiček lahko opremite tudi s prikupno mizico in stolčkom, ki malčku zagotavlja prostor za branje in ustvarjanje. 

  • BRANJE

V naši knjižni zbirki je veliko različnih knjig in trudim se, da z otrokom beremo različne vrste knjig: od pravljic, pesmic, basni … do poučnih knjig in enciklopedij. Ker Luka zelo rad kuha in mi pogosto tudi pomaga, večkrat gledava tudi kuharske knjige. Včasih knjige gleda sam, največkrat pa jih gledava skupaj, medtem ko mu jaz berem. Všeč mu je tudi, ko včasih bereva zvečer v šotoru v temi ob majhni svetilki. Vedno mu pustim, da sam izbere, kaj bova prebrala. Po branju pogosto tudi opisujeva ilustracije, poimenujeva predmete, osebe, pojme in obnovima vsebino prebranega. Odlična ideja pa je tudi pripovedovanje pravljic s pomočjo ilustracij v knjigi. Kadar skupaj bereva knjige, želi Luka vedno po branju še sam »prebrati« isto knjigo. Čeprav še ne zna brati, pripoveduje, kar si je zapomnil in kar vidi na ilustracijah v knjigi. Nekoliko večjim otrokom lahko po branju zastavite tudi izziv: spremeni konec zgodbe ali nadaljuj zgodbo po svoje. Branje zgodb je lahko odlično izhodišče tudi za nadaljnji pogovor o določeni temi. Pogovor pa bo celotno družino še bolj povezal in okrepil.

  • PRIPOVEDOVANJE

Že zelo zgodaj sem pričela s pripovedovanjem pravljic, predvsem pred spanjem. Luka takrat sicer še ni razumel vsega, a ga ja moj glas pred spanjem pomiril in je lažje zaspal. To rutino smo obdržali, ko zvečer ugasnemo luč in se odpravimo v posteljo, vedno sledi pripovedovanje pravljice za lahko noč. Luka obožuje Rdečo Kapico, ki jo moram pripovedovati skorajda vsak večer in prav presenečene sem bila, da jo zna delno že povedati tudi sam, tako da sedaj včasih on meni pripoveduje pred spanjem.

  • USTVARJANJE

Po branju lahko z otrokom narišemo najljubši prizor, izdelamo knjižne junake iz plastelina, izdelamo lutke …, narišemo lahko tudi več risbic: npr. eno iz začetka zgodbe,  eno, ki prikazuje neko jedro, in eno o tem, kako se zgodba konča. Pri nas doma zaenkrat še prevladuje risanje ali preprosto ustvarjanje iz kartona: npr. po branju knjige o živalih, kjer je bil zelo navdušen nad metuljem, sva izdelala metulja in papirnatih krožnikov ter mu porisala krila. Temu je sledila igra z metuljem, ki leta po travniku. Ob ustvarjanju otrok poleg grafomotorike razvija tudi domišljijo in širi svoj besedni zaklad ter razumevanje.

Za ustvarjanje izberite Modno medvedko Doodle, ki jo lahko otroci poljubno porišejo. 
Za ustvarjanje izberite Modno medvedko Doodle, ki jo lahko otroci poljubno porišejo. 

  • POGOVORI

Pri nas doma se veliko pogovarjamo, otroku na vsakem koraku razlagam in pripovedujem o vsakdanjih zadev in različnih življenjskih situacijah. Vedno mu pustim tudi, da izrazi svoje mnenje in pogled na določene stvari. Trudim se, da govorim čim bolj jasno in da uporabljam besedišče, primerno otrokovi starosti in sposobnostim razumevanja. Kadar kakšno besedo izreče napačno, jo vedno ponovim pravilno. Naš Luka ima zelo rad sprehode, kjer se vedno nauči kaj novega. Kamorkoli se odpravima -  najsi bo to gozd ali mesto ali le sosednja ulica, vedno mu opisujem, kar je okrog naju, kar vidima, kar se dogaja … Odlična priložnost za spodbujanje govorno-jezikovnega razvoja pa so tudi različne igre vlog: pogosto se igrava restavracijo z njegovo kuhinjo, trgovino, avtomehanično delavnico, zdravstveno ordinacijo …

  • LUTKE

Lutke so učinkovit didaktični pripomoček za razvoj govornih in jezikovnih zmožnosti. Otrok lahko z lutko bere, lista knjige, pripoveduje, se igra, lutka je lahko z njim med ustvarjanjem, lahko ga pohvali, posluša, sprašuje. Lahko izberete različne prstne ali ročne lutke, pri nas imamo ročno lutko sovico, ki velikokrat bere z nami. Včasih jo nadenem jaz, včasih pa Luka. Če jo kdaj pozabim, me hitro spomni:«Mama, sovica pa ne bo zraven?« Sovica pa ni z nami samo med branjem, ko je bil Luka še manjši, je bila tudi animatorka med previjanjem, tolažba ob joku ali prijateljica za igro – uporabna in več kot dobrodošla je torej v različnih obdobjih in situacijah od rojstva naprej.

Lutke so učinkovit didaktični pripomoček za razvoj govornih in jezikovnih zmožnosti.
Lutke so učinkovit didaktični pripomoček za razvoj govornih in jezikovnih zmožnosti.

Za govorno-jezikovni razvoj otroka lahko torej veliko storimo ravno v domačem okolju, kjer se otrok počuti najbolj varno.  Pri razvoju govora in jezikovnih zmožnosti otroka imamo starši pomembno vlogo, zato je prav, da si vzamemo čas za branje, igro, pogovor … in da se zavedamo, da smo otrokom vzor v vseh pogledih.

Maja Krajnc, mamica, učiteljica, lektorica, blogerka, ustvarjalka

Mamica, ki je delila izkušnje:

Maja Krajnc, mamica, učiteljica, lektorica, blogerka, ustvarjalka.
Spletna stran, Izziv – mamin brlog